Více o programu
Paul Abraham Ples v hotelu Savoy (derniéra)
Revuálně laděná opereta Ples v hotelu Savoy patří k nejpopulárnějším dílům maďarského skladatele Paula Abrahama, krále jazzové operety 30. let 20. století! „Crazy“ příběh plný hudebních šlágrů, vtipných konspirací a milostných zápletek je pelmelem jazzu, maďarského čardáše, tanga, klezmeru, klasické vídeňské operety i revuálně laděných tanečních kreací à la Ginger Rogers a Fred Astaire. Operetu ve Státní opeře nastudoval dirigent a skladatel Jan Kučera, režie se ujal držitel Ceny Alfréda Radoka Martin Čičvák. Kostýmy ve stylu haute-couture pro tuto inscenaci navrhl řecko-francouzský návrhář Georges Vafias. V hlavních rolích se v posledním uvedení této operety na scéně Státní opery představí Vanda Šípová, Jiří Hájek, Lucie Hájková, Linda Caridad Fernandez Saez, Josef Moravec, Vladimír Kratina, Viktor Javořík a další. Dílo je uváděno v českém překladu s anglickými titulky.
Čtěte rozhovor s Martinem Čičvákem
Detail inscenace
Paul Hindemith Svatá Zuzana (jediné provedení)
Expresionistické dílo Svatá Zuzana německého skladatele Paula Hindemitha způsobilo v roce 1922 naprostý skandál, a to nejen kvůli svému kontroverznímu námětu, ve kterém živočišné, sexuální pudy přebijí vidinu trestu a kde tvrdě až fanaticky soudí ti, jež by měli šířit lásku a milosrdenství, ale i expresivní hudbou, která vás na pětadvacet minut připoutá do sedačky, že ani nedýcháte. Děj opery vypráví o mladé jeptišce Zuzaně, jejíž erotické fantazie podnítí legenda o dívce, která v rouše Evině během noci, „kdy noční vítr zpíval a květy bušily“, objala a zlíbala obraz Krista na kříži a za své rouhání byla pohřbena zaživa. Vzrušená Zuzana odmítne výzvu řádových sester činit pokání a se slovy: „Za dvorem leží kameny! Měly byste mi zeď postavit!“ je vybídne, aby jí nachystaly stejný osud. Dirigent Karsten Januschke, jenž bude řídit provedení ve Státní opeře, sbíral profesionální zkušenosti ve Vídeňské státní opeře, Divadle na Vídeňce, Losangeleské opeře nebo na Bayreuthském festivalu a aktuálně má za sebou úspěšné debuty v Bavorské státní opeře a v Semperově opeře v Drážďanech. V hlavních rolích se představí Tamara Morozová a Lucie Hilscherová. Opera zazní v koncertním provedení v německém originále s českými titulky.
Čtěte rozhovor s Karstenem Januschkem
Detail projektu
Alexander Zemlinsky Florentinská tragédie (jediné provedení)
Florentinská tragédie se řadí k nejpozoruhodnějším operním dílům první poloviny 20. století, což naznačila již světová premiéra 30. ledna 1917 ve Stuttgartu. Kritici se tehdy o Zemlinského čtvrté opeře vyjadřovali jako o „zářivém obrazu tónů, na který hudební svět čekal od uvedení Straussovy Salome“. Divadelní hra Oscara Wilda, ze které se nakonec dochovalo pouze první dějství, když jejímu dokončení zabránil dvouletý trest vězení a nucených prací, ke kterému byl Wilde odsouzen kvůli milostnému poměru s Alfredem „Bosie“ Douglasem, ve své době kromě Zemlinského podráždila smysly hned několika dalších velkých hudebních osobností, například Giacoma Pucciniho, Ferruccia Busoniho nebo Sergeje Prokofjeva v opeře Maddalena z roku 1911. Renesanční, šedesátiminutová freska o žárlivosti, jejímiž hlavními aktéry jsou kupec Simone, jeho žena Bianca a její milenec – mladý florentský vévoda Guido Bardi –, překypuje obrovskou škálou dramatických poloh i napětím na hranici hororu a nabízí překvapivé rozuzlení. Florentinská tragédie zazní v koncertním provedení v německém originále s českými titulky.
Detail projektu
Alexander Zemlinsky Šaty dělají člověka (derniéra)
Půvabné dílo na pomezí komedie a alegorické pohádky podle novely Gottfrieda Kellera Lidé seldwylští připravila v Praze světoznámá nizozemská operní režisérka Jetske Mijnssen a litevská dirigentka Giedrė Šlekytė. Příběh pohledného Wenzela Strapinského se začíná v momentě, kdy se na náměstí provinčního a snad i trochu nudného městečka Goldachu, jehož obyvatelé žijí v neustálém očekávání romanticky vzrušující události, objeví tajemný, elegantní kočár s ještě tajemnějším, romanticky vyhlížejícím cizincem… A začnou se dít věci nevídané! Zemlinského partitura vyniká nádherou a jemností orchestrálních barev, inspirována průzračností hudby W. A. Mozarta. O vizuální složku inscenace, zejména pak o gejzír krásných kostýmů, které korespondují s názvem titulu Šaty dělají člověka, se postarali světoznámý scénograf Herbert Murauer a kostýmní návrhářka Julia Berndt. Hlavní roli Wenzela Strapinského ztvárňuje sólista Semperovy opery v Drážďanech, americký tenorista Joseph Dennis, laureát Metropolitan Opera National Council Auditions 2015. V roli Nettchen mu sekunduje držitelka Ceny Thálie 2022, sopranistka Jana Sibera. Opera je uváděna v německém originále s českými a anglickými titulky.
Čtěte rozhovor s Josephem Dennisem
Detail inscenace