Ples v hotelu Savoy

Paul Abraham

#cool
#opereta

Dirigent: Jan Kučera
Režie: Martin Čičvák
Sbor a Orchestr Státní opery

Program inscenace (pouze ke čtení, na texty a obrázky se vztahují autorská práva, z důvodu autorských práv bylo z programu odstraněno libreto)

bachtrack.com: [...] Martin Čičvák se s režií vypořádává až do morku kostí, vystavujíce nepřetržitě na odiv vysoce energickou dobovou choreografii [...] To vše v souladu s celkovým temporytmem, který v mnohém připomíná hollywoodské muzikály a ztřeštěné komedie 30. a 40. let. Skvěle do něj zapadá i řízný humor a vtipné poznámky [...] celá recenze

Süddeutsche Zeitung: „Vedle baletu zazářili v hlavních rolích sólisté Doubravka Součková, Jiří Hájek, Barbora Řeřichová, Daniel Matoušek, Linda Fernandez Saez a Vladimír Kratina.“ celá recenze

KlasikaPlus.cz: „Přijďte na Ples v Savoyi, je to jízda!“ celá recenze

Uváděno v českém překladu s anglickými titulky. Poděkování společnostem Tonak a Preciosa a.s. za zapůjčení klobouků a šperků u příležitosti nafocení kampaně k inscenaci Ples v hotelu Savoy.

Termíny

předchozí další
Pá 16/09/2022
19.00
Praha, Státní opera
#premiéra
#dramaturgický úvod
Ne 18/09/2022
19.00
Praha, Státní opera
#premiéra
Čt 22/09/2022
19.00
Praha, Státní opera
#dramaturgický úvod
Út 27/09/2022
19.00
Praha, Státní opera
Pá 30/09/2022
19.00
Praha, Státní opera
Čt 06/10/2022
19.00
Praha, Státní opera
St 12/10/2022
19.00
Praha, Státní opera
So 15/10/2022
19.00
Praha, Státní opera
Čt 08/12/2022
19.00
Praha, Státní opera
So 17/12/2022
19.00
Praha, Státní opera
St 28/12/2022
19.00
Praha, Státní opera
So 31/12/2022
18.00
Praha, Státní opera
So 31/12/2022
18.00
Praha, Státní opera
Čt 06/04/2023
19.00
Praha / Státní opera
St 12/04/2023
19.00
Praha / Státní opera
Čt 20/04/2023
19.00
Praha / Státní opera
So 29/04/2023
19.00
Praha / Státní opera
Ne 07/05/2023
19.00
Praha / Státní opera
So 13/05/2023
19.00
Praha / Státní opera
So 10/06/2023
19.00
Praha / Státní opera
Pá 20/10/2023
19.00
Praha, Státní opera
St 01/11/2023
19.00
Praha, Státní opera
Pá 10/11/2023
19.00
Praha, Státní opera
So 18/11/2023
19.00
Praha, Státní opera
St 06/12/2023
19.00
Praha, Státní opera
Út 19/12/2023
19.00
Praha, Státní opera
Ne 31/12/2023
17.00
Praha, Státní opera
Út 20/02/2024
19.00
Praha, Státní opera
Pá 01/03/2024
19.00
Praha, Státní opera
Ne 17/03/2024
17.00
Praha, Státní opera
St 27/03/2024
19.00
Praha, Státní opera
Pá 05/04/2024
19.00
Praha, Státní opera
předchozí představení další představení

Hudba: Paul Abraham (1892–1960)
Libreto: Alfred Grünwald (1884–1951) & Fritz Löhner-Beda (1883–1942)
Český překlad zpěvních textů a české dialogy Vlasta Reittererová

Když v roce 1932 komponoval maďarský skladatel Paul Abraham Ball im Savoy (Ples v hotelu Savoy), měl na svém kontě již dva nesmrtelné operetní šlágry: Viktoria und ihr Husar (Viktorie a její husar) z roku 1930 a Die Blume von Hawaii (Kvítek Havaje) z roku 1931. V té době si žil pohádkově bohatý autor ve své rokokové vile v Berlíně, obklopen berlínskou společenskou smetánkou ve víru bujarých večírků, a horečnatě komponoval, dirigoval a psal filmovou hudbu. Snad i proto nabízí Ball im Savoy totálně „crazy“ příběh plný vtipných konspirací, záměn a milostného jiskření, jehož hlavní zápletkou je podkopaná věrnost čerstvě oddaného páru, který si užívá roční „honeymoon“. Abraham v něm dokázal pomocí pelmelu evropského jazzu, maďarského čardáše, tanga, klezmeru i klasické vídeňské operety vykouzlit absolutně bezstarostný svět, ve kterém jeden hit střídá druhý: Toujours l’amour (Láska navždy), Kangaroo (Klokan), Wenn wir Türken küssen (Když my Turci líbáme) či jazykolam Es ist so schön am Abend bummeln zu geh’n (Je tak krásné jít se večer toulat). Jako v každé správné operetě nechybí ani v Ball im Savoy do nebes zpívající soprány a fascinující milostná dueta, nicméně divák se dočká i muzikálově či revuálně laděných kreací à la Ginger Rogers a Fred Astaire. Zkrátka absolutní relax!

číst více

Přípravy berlínské premiéry, která se konala 23. prosince 1932, se ujali jedni z nejdůležitějších divadelních producentů doby – bratři Rotterové. V hlavních rolích se blýskly hvězdy Gitta Alpár, Herbert Ernst Groh, Oszkár Dénes a Rózsi Bársony. Pro slavnostní večer byl pronajat berlínský Grosses Schauspielhaus s 3300 sedadly! Opereta měla „ve skvělém provedení tak bouřlivý úspěch, že má Grosses Schauspielhaus na delší čas vystaráno“, nešetřila chválou berlínská kritika, aniž by tušila, jak prorocká budou tato slova. Rakouský hudební kritik Ernst Décsey nazval Abrahama „Stravinským moderní operety“.

Zatímco demokratický tisk dílo velebil, Goebbelsův Der Angriff (Útok) byl plný uštěpačných poznámek. „S vidinou, že s použitím všech svých schopností dodají dílu šmrnc, byly najaty ty nejdražší hvězdy. Vedle prázdných scén, které měly jen povahu revuální ‚razzle dazzle‘, se snad objevilo několik momentů, které by mohly potěšit svým barvitě odlehčeným charakterem, kdyby člověk nemusel sledovat celý ten divadelní aparát, který Rotterové sehnali, aby na jeviště postavili čtyři cizince do ostré záře reflektorů, kdybychom nemuseli poslouchat tři herce, kteří dostali obrovské peníze za to, že komolí naši němčinu, a kdyby na dirigentském stupínku nestál přivandrovalec Abraham.“

Vzhledem k situaci nemohl mít triumf dlouhého trvání. Ani ne měsíc po premiéře usedl do křesla německého kancléře Adolf Hitler a dny Ball im Savoy i jeho hlavních protagonistů byly sečteny. Alpár, Bársony i Dénes byli Židé, stejně jako Abraham a bratři Rotterové. Poslední představení se konalo 2. dubna 1933. Abraham musel okamžitě pryč z Německa. Opouštěje Berlín vzlykal: „Chtěl jsem v tomhle městě umřít! Proč musím odejít? Pouze proto, že jsem obřezaný?“ Paradoxem doby je skutečnost, že jeho majordomus rozprodal podřadným, většinou nacistickým skladatelům na tři stovky nepublikovaných skladeb, které skladatel zanechal ve své berlínské vile. Abrahamova „nežádoucí“ hudba tak žila dál i v nacistickém Německu. Malá útěcha pro skladatele, který již nikdy nedosáhl své berlínské slávy a zemřel zchudlý a duševně nemocný. Krutá absurdita osudu…

číst méně

Dirigent: Jan Kučera 
Režie: Martin Čičvák
Výprava: Hans Hoffer  
Kostýmy: Georges Vafias  
Světelný design: Jan Dörner  
Choreografie: Laco Cmorej, Silvia Beláková
Sbormistr: Adolf Melichar
Dramaturg: Jitka Slavíková

Madeleine de Faublas: Vanda Šípová / Doubravka Novotná
Markýz Aristide de Faublas, její muž: Csaba Kotlár / Jiří Hájek 
Daisy Parker alias José Pasodoble, jazzová skladatelka: Lucie Hájková / Barbora Perná 
Mustafa Bej, turecký ambasador: Tomáš Kořínek / Josef Moravec / Daniel Matoušek
Tangolita, argentinská tanečnice: Angela Nwagbo / Linda Caridad Fernandez Saez / Adéla Abdul Khaleg
Archibald, Aristidův sluha: Vladimír KratinaRichard Haan
Célestin Formant, právník: Marek Frňka / Jakub Svojanovský / Viktor Javořík
René: Petr Jeřábek / Marek Frňka
Majitel krejčovského salónu: Marek Frňka / Zbyněk Šporc
Číšník: Štěpán Piller / Petr Špinar  
Bebé: Elena Trčková / Barbora Šampalíková
Paulette: Barbora Šampalíková / Kristýna Štarhová
Lilly: Alžběta Trembecká / Markéta Šandová

Dámská company  
Zuzana Hladká, Tereza Holubová, Anna Kafková, Eliška Kenclová, Klára Kočárková, Anna Metlická, Karolína Pampelová, Barbora Šampalíková, Markéta Šandová, Kristýna Štarhová, Klára Šútovská, Alžběta Trembecká

Pánská company 
Jan Adam, Martin Dinuš, Marek Frňka, Petr Jeřábek, Jevgenij Lisovik, David Mikula, Štěpán Piller, Jakub Ressler, Daniel Rybicki, Michal Soukup, Petr Špinar, Zbyněk Šporc 

Sbor Státní opery
Orchestr Státní opery

Spolupráce a podpora

Organizátor

S podporou

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Spolupráce

Mediální partner

Mediální partner

Mediální partner

Kontaktujte nás

Povinné údaje