Předchůdcem budovy Nového německého divadla (dnešní Státní opery) na pozemku někdejší zahrady usedlosti Smetanka bylo v letech 1859–1885 Novoměstské divadlo (Neustädter Theater). Vzniklo z iniciativy ředitele Stavovského divadla Franze Thomé (1807–1872) podle plánů Josefa Niklase (1817–1877) jako dřevěná letní scéna s kapacitou 1241 míst k sezení a na 2000 míst k stání; sloužilo k uvádění výpravných kusů, pro něž již stará budova na Ovocném trhu nedostačovala. V divadle s plynovým osvětlením se hrála německá i česká představení činoher a oper, v roce 1864 se zde uskutečnily oslavy 300. výročí narození Williama Shakespeara spojené s proslulými průvody kostýmovaných shakespearovských postav po Praze, jež na svých obrazech zachytil malíř Karel Purkyně (1834–1868). Do dějin české opery se Novoměstské divadlo zapsalo mj. premiérami opery Dalibor Bedřicha Smetany (16. 5. 1868) v den položení základního kamene k Národnímu divadlu, Břetislav Karla Bendla (18. 9. 1870) a Zakletý princ Vojtěcha Hřímalého (13. 5. 1872). Série zhoubných požárů divadelních budov po Evropě ve druhé polovině 19. století vyvolala zpřísnění bezpečnostních předpisů, jež nadále omezovaly fungování dřevěných staveb. Novoměstské divadlo bylo po 26 letech provozu zbouráno, aby uvolnilo místo pro novou zděnou budovu.
Nové německé divadlo (1888–1938)
Plány na výstavbu Nového německého divadla zadal Německý divadelní spolek (Deutscher Theaterverein) vídeňské firmě architektů Ferdinanda Fellnera (1847–1916) a Hermanna Helmera (1849–1919), tvůrců celé řady divadelních budov na území rakousko-uherské monarchie i jinde, například v českých zemích divadel v Karlových Varech, Brně, Liberci, Jablonci nad Nisou nebo Mladé Boleslavi. Na projektu se rovněž podílel architekt vídeňského Burgtheatru Karl Hasenauer, samotnou stavbu vedl pražský architekt Alfons Wertmüller. Na místě bývalého Novoměstského divadla vyrostla za dvacet měsíců velkoryse řešená budova s hlavním průčelím obráceným do tehdejší Sadové (dnes Wilsonovy) ulice spojující horní část Koňského trhu (tj. Václavského náměstí) s nádražím císaře Františka Josefa (dnes Hlavní nádraží).
Tato komunikace – lemovaná železným plotem s akcízem – tvořila tehdy hranici mezi pražským Novým Městem a samostatným předměstím Královské Vinohrady. Vedle nového divadla se jižně rozprostírala zahrada, v níž byla zřízena restaurace k občerstvení návštěvníků a hudební pavilon pro koncerty. Zahrada padla ve dvacátých letech 20. století za oběť jedné z finančních krizí divadla, když musela být prodána jako stavební parcela.
Architekti Fellner a Helmer navrhli budovu Nového německého divadla v novorenesančním slohu, ve druhé polovině 19. století běžně užívaném na městských veřejných budovách (v Praze uplatněném například Josefem Zítkem při stavbě Národního divadla, Josefem Schulzem na Národním muzeu, nebo na společném díle obou architektů Rudolfinu. Průčelí nad vstupním portikem je zvýrazněno šesti korintskými sloupy nesoucími tympanon s reliéfem vídeňského sochaře Theodora Friedla (1842–1899). Na reliéfu je vypodobněna alegorická postava básníka, který se – jak popisuje Hermann Katz – „po smrti Orfea rozsápaného menádami ujímá jeho lyry vylovené z vln, aby se s ní vznesl na Pegasu do sfér věčné slávy. […] Vrchol štítu korunuje socha Fámy s pozounem a palmovou ratolestí, po stranách jsou umístěna sousoší Múzy Thálie (vpravo) a boha Dionýsa na voze taženém lvem a pardálem (vlevo)“. Z oválných oken mezi sloupy průčelí vzhlížely původně busty Schillera, Goetha a Mozarta, po druhé světové válce odstraněné v rámci denacifikace. Dnes jsou zde umístěny jejich repliky. Poměrně střízlivé boční fasády byly v části hlediště zakončeny terasami, později zazděnými. Historické pohlednice dokumentují proměny okolí divadla, původně dominujícího v nezastavěném prostoru. Vlevo od divadla byl vystavěn dnes již neexistující hotel, vpravo budova Plodinové burzy, která vyrostla na pozemku bývalé divadelní zahrady.
Kapacita divadla původně dosahovala téměř 2000 diváků. Do tohoto počtu je ovšem započítáno přes 500 míst k stání v přízemí a na galerii, která byla při rekonstrukci v letech 1967–1973 silně zredukována a dnes již nejsou k dispozici vůbec. Divadlo bylo vybaveno kombinovaným elektrickým a plynovým osvětlením a vytápěno čtyřmi kalorifery; ventilace vzduchu měla výkon 90 000 m3 za hodinu. Šířka jeviště u portálu byla 13,8 m, vnitřní šířka prostoru jeviště 23 m. Hloubka přední části jeviště činila 16,3 m, zadní části 8,7 m. Celkem byl tedy k dispozici 25 metrů hluboký prostor. Jeviště bylo od hlediště odděleno jednak dvoudílnou bezpečnostní železnou oponou, jednak malovanou oponou (dnes replika) z dílny Eduarda Veitha (1958–1925), který je rovněž autorem dekorativní fresky na stropě hlediště. Veith mimo jiné navrhl nástropní fresku a oponu Německého lidového divadla ve Vídni. Samotné hlediště bylo na rozdíl od pláště budovy pojednáno v neorokokovém stylu a svou bohatou zdobností se dodnes řadí k nejkrásnějším divadelním interiérům v Evropě.