Je to již více než pětasedmdesát let, co skončila druhá světová válka - jedna z největších katastrof, která lidstvo kdy potkala. Mohlo by se zdát, že už je to velmi dávno - je a není. Stále ještě mezi námi žijí lidé, do jejichž životů nacistické běsnění tvrdě zasáhlo. Právě na počest posledních žijících obětí nacistického teroru byl uspořádán slavnostní koncert. Vzdává úctu, respekt a vyjadřuje pokoru vůči tragickými osudům, které reprezentují. Hudební dramaturgii koncertu tvoří dílo autorů, kteří navzdory tehdejším totalitním společenským podmínkám svým osudem symbolizují svobodu lidského ducha a umělecké tvorby.
Pavel Haas, brněnský rodák, bratr slavného herce Huga Haase a jeden z nejtalentovanějších žáků Leoše Janáčka, byl pro svůj židovský původ za 2. světové války deportován do Terezína a později do Osvětimi, kde zahynul v plynové komoře.
Stejný osud potkal i Čechorakušana židovského původu Viktora Ullmanna, žáka Arnolda Schönberga a spolupracovníka Alexandra Zemlinského v pražském Novém německém divadle. Oba dnes patří k nejuváděnějším autorům meziválečné hudební avantgardy. Jejich hudba přežila a zní dál.
Skladby Pavla Haase a Viktora Ullmanna, plné energického vzruchu i zádumčivých nálad, doplnil romantický Koncert pro housle Felixe Mendelssohna-Bartholdyho, zaujímající v houslové literatuře jedno z prominentních míst. Také jeho dílo bylo v minulosti terčem antisemitských útoků. Proslulý Houslový koncert e moll zazněl v podání vynikající německo-korejské houslistky Viviane Hagner.
Hudba prý dovede pozdvihnout lidskou duši. Pojďme se tedy zaposlouchat do jejich tónů těchto skladeb a nechme hudbu, ať pozdvihne i tu naši - abychom ve světě dokázali nacházet a vytvářet krásu a dobro. Stejně jako před osmi desetiletími, i dnes to totiž naše společnost potřebuje.
Koncertu předcházel křest knihy spisovatelky Radky Denemarkové a fotografa Karla Cudlína "Jako by se to všechno stalo včera", která zachycuje fotografie a vzpomínky přeživších nacistického pronásledování.
Koncert věnovaný obětem a přeživším nacistické perzekuce a křest knihy uspořádal Česko-německý fond budoucnosti ve spolupráci s Národním divadlem za finanční podpory Velvyslanectví spolkové republiky Německo v Praze v rámci projektu Musica non grata.